Sider

Follow Litt foto og sånn

1/27/11

Photoshop tutorial: Lillatoner

Det var noen som etterlyste en photoshop tutorial om hvordan jeg fikk til fargene på bildene i blant annet dette og dette innlegget. Det er veldig enkelt, men det er selvfølgelig flott om man kan litt photoshop fra før av, slik at ikke alle ordene høres kinesiske ut. Skal uansett prøve å vise så godt jeg kan med bilder, men hvis det er noe du ikke skjønner så er det bare å rope ut.

Det er også viktig å huske på at utgangspunktet har veldig mye å si for hvordan resultatet blir. Dette er heller ingen fasit, og man må vurdere hvert enkelt bilde individuelt. Jeg redigerer alle bilder forskjellig. Selv serier - bilder som er tatt på samme dag og i samme lys - redigerer jeg forskjellig. Ingen bilder er like.

La oss begynne!

Utgangspunktet:

1) Åpne Curves (Layer -> New Adjustment Layer -> Curves).
Velg farge i drop-down menyen. Begynn med rød. Klikk i nærheten av streken for at et håndtak skal dukke opp.
Rød: Lag en svak S-kurve.
Grønn: En mindre S-kurve enn den røde.
Blå: Dra den ene enden oppover. Hvis du vil kan du dra den andre nedover for å legge til mer gult i bildet (det har jeg ikke gjort her).

Jeg syntes det ble for lite blått, så jeg laget en ny kurve og la til mer blått, enkelt og greit:

Til nå ser bildet slik ut:
For mange vil dette være nok. Ofte så går jeg ikke lenger enn hit, men i det siste har jeg gjort de neste stegene også, for å få "det lille ekstra". Bildene i de innleggene jeg har linket til øverst i innlegget ville ikke sett ut som de gjør uten.

3) Legg til en Gradient Map (Layer -> New Adjustment Layer -> Gradient Map).
Klikk på gradienten for å velge farger. Lilla/oransje ligger allerede i systemet (ihvertfall på CS5, litt usikker på tidligere versjoner), men hvis du vil kan du selvfølgelig endre litt på dem. Resultatet vil da bli noenlunde annerledes.  

Obs: pass på at den oransje fargen legger seg i de lyse partiene i bildet, og at lillafargen legger seg i de mørke partiene. Klikk "reverse" om dette ikke skjer automatisk.

4) Velg Gradient Map i Layerpanelet (slik at det blir markert blått).
Sett laget til Screen slik som vist på bildet, og senk Opacity til det "ser bra ut". Hvor mye man senker den varierer altså veldig. Man må rett og slett bruke øyet og finne ut hva man liker.

Ferdig! Skarp opp bildet, Save for Web and Devices eller Save As, alt ettersom, and you're good to go! Slik ble mitt bilde:

Dette tok mye lengre tid enn jeg hadde tenkt, haha! Merker godt at jeg ikke har gjort dette før. Vel, håper at noen får nytte av det og kanskje lærte noe også! Det er jo mange veier til Rom, som man sier, og det samme gjelder Photoshop. Dette er min metode.

Var dette til hjelp? Bør jeg fortsette med slike tutorials? :)

15 comments:

  1. Stilig redigering. Likte den veldig godt! Du er kjempeflink! :)

    // Aww. tusen takk! :D

    ReplyDelete
  2. Pls, fortsett med slike tuts. Det er kjempegøy!

    ReplyDelete
  3. dette var virkelig nyttig! tusen takk:)selv om jeg ikke fikk til det siste, så var der mye å lære:)

    Har noe peiling på hvordan man lager fine header med photoshop? trenger litte gran veiledning:D er litt my i gamet enda :D

    ReplyDelete
  4. Avin: Hvis du forklarer litt mer hva det er du ikke skjønner, så skal jeg prøve å hjelpe deg så godt jeg kan.

    Det med å lage header er like individuelt som å redigere bilder, det er så ufattlig mange muligheter! Råder deg til å lese en del om photoshop for å lære deg hva de forskjellige verktøyene er til, så blir det enklere :)

    ReplyDelete
  5. Stilig. Har ikke brukt den gradienten (det hørtes merkelig ut, men du forstår) før. Tror jeg må teste ut litt nå :)

    ReplyDelete
  6. fantastisk! detta ska eg prøva meg på :) og ja fortsett gjerna med sånne tutorials, det kan ikje bli for mye av sånt ;)

    / tusen takk sunniva, eg blir så glad!

    ReplyDelete
  7. Så fin tutorial og nydelig bilde med nydelig redigering. :)

    Sv. Takker for kommentar på bloggen min. ;)

    ReplyDelete
  8. Fin tutorial, nå lærte jeg noe nytt! :)

    ReplyDelete
  9. Kjempefin tutorial! Liker redigeringen utrolig godt. :D

    ReplyDelete
  10. Ja, forsett med slike tutorials! Veldig fin redigering :) Du er foressten heilt ekstrem flink til å ta bilder! I wish I could be as good as you :)

    ReplyDelete
  11. Ja fortsett med det!! det var til nytte!

    ReplyDelete
  12. Jeg pleier også å gjøre slik, gir en utrolig fin effekt! :)

    ReplyDelete
  13. Denne likte jeg :D

    ReplyDelete