Sider

Follow Litt foto og sånn

12/25/11

Svar på spørsmål

Hei dere! Håper dere hadde en fin julekveld i går og at dere fikk mye fint. Jeg fikk blant annet et A4-Intuos4 tegnebrett fra mamma og pappa. Superfornøyd! Gleder meg til å redigere bilder med det! Er generellt fan av tegnebrett, og når man får det beste av det beste til jul så skal man ikke klage :D

Jeg tenkte å svare på de spørsmålene jeg har fått inn. Hanna sto for tullespørsmålene, haha. Tar dem først, hei:

Liker du å sammenligne deg selv med juice-Sunniva?
Åsåmorsomduer. Ja, hele tiden.

Synes du Joakim og Eivind er tøffe?
Haha. Klart det!

Tror du Joakim og Eivind er som et gammelt ektepar innenfor husets fire vegger?
Det tror jeg så absolutt.

Liker du tomatsuppe?
Jada, Hanna..

Nestea eller Tine iste?
Jeg.. vet faktisk ikke. Digger begge.

ER JEG KUL?
På grunn av disse spørsmålene tror jeg vi kan fastslå at.. nei, det er du ikke. Men du har kule sko da!

Ordentlige spørsmål:

Når fikk du ditt første kamera?
Hadde et analogt speilrefleks før jeg kjøpte digitalt. Da var jeg vel..12 eller 13. Men jeg var ikke interessert i foto den gang, på samme måte som nå.

Hva håper du å kunne leve av?
Jeg tror jeg vil bli fotograf. Men jeg vil ikke jobbe i studio og fotografere kjedelige portrettbilder dagen lang. Eller, jeg synes det er kjedelig. Mange synes nettopp det er gøy, og bra er det, for noen må jo gjøre den jobben også. Men ja. Jeg vil leve av foto, tror jeg, men bare hvis det gjør meg glad.

Planer etter folkehøgskolen?
Har ingen. Fotofagskolen, andreåret på Danvik (utplassering), Reise, skole i London, jobbe. Aner ikke.

Hva drømte du om som liten?
Å ikke bli voksen.

Hvor ser du deg selv om 10 år?
Har. ikke. peiling. Jeg klarer ikke å se for meg hva jeg skal gjøre om seks måneder en gang.

Hva blir neste fotokjøp?
Hmm. Jeg vet at jeg burde ha en blits, men jeg er ikke så fan av blitslys. Merker uansett at jeg mangler det nå som det er så mørkt ute. Et tilt-shift objektiv kanskje. Men jeg vil også ha et 35mm 1.4.

Liker du Hannas juicespørsmål like mye som jeg gjør?
Haha!

Favorittbilde?
Damaged Child av Sally Mann.

Favorittmiddag?
Kalkun! Mest fordi mamma lager verdens beste kalkunsaus. Ellers er jeg veldig glad i sushi. Kunne levd på sushi.

Favorittfotograf?
Sally Mann.

Kan du vise fotoutviklingen din gjennom 5 bilder?
Sjekk ut dette innlegget. :)

Er du redd for sånne proffe modeller? (det er jeg)
Absolutt ikke! Jeg har ikke jobbet med noen enda da. Satser på at det blir noe i 2012. Ikke vær redd for dem, de er jo helt vanlig mennesker, haha. Jeg har fotografert folk jeg ikke kjente som ikke er modeller, og det ser jeg for meg er verre. Fordi modeller vet hva de driver med, og det gjør ikke "vanlige dødelige". Det kan være vanskelig å jobbe med folk som ikke vet hva de skal gjøre eller hvordan de skal forholde seg til kameraet. Når man attpåtil ikke kjenner denne personen, så blir det plutselig enda vanskeligere. Modeller er ikke like usikre.

Hvorfor liker du foto?
Jeg vet ærlig talt ikke. Det startet med at jeg ville bli god fordi jeg hadde bestemt meg for å bli god. Og et eller annet sted på veien så ble jeg forelsket. Grunnen til at jeg jobber så mye med portrettbilder er fordi jeg liker den sosiale delen med å fotografere. Å skape noe fint med andre. Dele resultatet med noen. Jeg vet ikke. Jeg synes mennesker gjør bilder mye mer spennende, og det er nok det som gjør at jeg fortsetter. Så lenge bilder er spennende for meg, så er det nok.

Nikon eller Canon? Hvorfor?
Hehe. Canon! Fordi det er det jeg bruker, vel :) Men seriøst, de er like gode. Ikke heng dere opp i merker og sånn, det er ikke noe vits. Kameraene gjør det samme hele gjengen, det er fotografene som bestemmer resultatet.

Hvordan redigerer du bildene dine? Kun i Camera Raw, eller også i Photoshop?

Redigerer egentlig fint lite i Camera Raw. Legger til litt kontraster og gjør bildet varmere eller kaldere, alt ettersom hva jeg ønsker. Det aller meste av redigeringen gjør jeg i Photoshop, og da går det i farger, kontraster og lignende. Er det Beauty-bilder jobber jeg selvfølgelig også en del med hud og retusjering, men jeg har tatt ganske lite sånne bilder i det siste. Redigeringen handler altså mye om hva slags bilde det er og hva jeg ønsker at resultatet skal være. Jeg liker å gjøre rare ting noen ganger, men det er fordi jeg også liker å ha det gøy.

Hvordan får du fotografiene dine så skarpe? Etterbehandler du dem for å få dem slik?
Jeg skarper opp bildene for web, ja. Kan vise i et eget innlegg hvordan jeg gjør det.

Hva ønsker du deg til jul?
Nå er jo julaften over, men jeg ønsket meg et Wacom Tablet og det fikk jeg! :)

Har du noen gode tips til hvordan man fotograferer i motlys?
Hmm, vet ikke om jeg har noen tips. Fotografer mot en lav sol, ikke en som står høyt på himmelen, fordi du gjerne skal plassere modellen foran solen. Kan hende man må fotografere med manuell fokus. Jeg elsker motlysbilder, det er bare noe ekstra magisk ved det.

Kan du skrive litt om Danvik Folkehøyskole og hva du synes om den?
Jeg ELSKER Danvik. Har tenkt til å skrive et eget innlegg om skolen, og skal prøve å få til det i løpet av uka ettersom det snart er tid for å søke om skolegang til høsten.

Leser du noen blogger? I så fall hvilke?

Leser en del. Fint tidsfordriv når jeg kjeder meg. Leser moteblogger og fotoblogger for det meste.

Er du fornøyd med kameraet du har?
Absolutt. 5D II er en arbeidshest av et kamera.

Hvordan redigerer du øyne?
Redigerer sjeldent øyne. En gang i blant kan det være at jeg bruker dodge and burn, men that's it.

3 comments:

  1. Så heldig du er! :-) ønsker meg selv et A4-Intuos4 8-) men hvilken størrelse fikk du?

    PS: du må blogge mer! haha kikker innom bloggen din hver dag men det skjer jo ikke noe! og forresten takk for tutorialen med sharping for nett :-D

    ReplyDelete
  2. Hanne Sørmoen: Størrelse Large :) Hadde sikkert vært nok med Medium, Large er diiigert. Men jeg elsker det :D

    Jeg vet, uff. Har dårlig samvittighet :( Men jeg er skikkelig uinspirert om vinteren. Holder på med et par innlegg nå da, så kanskje senere i dag? Eller i morgen? Vi får se! :)

    ReplyDelete